DigiD

U bevindt zich hier: Home » Digitaal loket » DigiD

DigiD

Wat is DigiD?

DigiD (spreek uit: ‘Die-gie-dee’) staat voor Digitale Identiteit; het is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op Internet uw identiteit kan verifiëren. Op aanvraag ontvangt u van DigiD hiervoor een inlogcode, zoals bijvoorbeeld een gebruikersnaam met wachtwoord. Voortaan kunt u met één inlogcode terecht bij elektronische diensten van steeds meer overheidsinstellingen.
DigiD bestaat nu ruim een jaar. U kunt DigiD gebruiken bij steeds meer organisaties, zoals gemeenten, de Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank (SVB), het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) en het Uitvoerings-instituut Werknemersverzekeringen (UWV). Een actueel overzicht van alle aangesloten overheidsinstellingen kunt u zien op de website www.DigiD.nl, onder overheid / wie doen mee?
Bij de gemeene Weert kunt u momenteel bij de aanvraag van enkele producten en diensten DigiD gebruiken. Het aanbod is nog beperkt, maar wordt in de komende maanden verder uitgebreid. We raden u daarom aan bij DigiD een inlogcode aan te vragen, mocht u dat nog niet gedaan hebben. Alleen dan kunt u gemakkelijk en snel digitaal zaken doen met de gemeente Weert.

Logo van DigiD.

Waarom DigiD?

In toenemende mate kunt u via Internet zakendoen met overheidsinstellingen. Denk aan gemeenten die inwoners de gelegenheid geven om via het Internet een uittreksel aan te vragen. Of aan de Belastingdienst, die de mogelijkheid biedt om de jaarlijkse aangifte online af te handelen. Meestal wisselt men met deze diensten vertrouwelijke gegevens uit. Om ervoor te zorgen dat die gegevens alleen met u worden uitgewisseld, willen overheidsinstellingen zeker weten dat u ook echt bent wie u beweert te zijn. Anders gezegd: overheidsinstellingen willen uw identiteit kunnen verifiëren. Zo voorkomen ze dat anderen namens u kunnen handelen.

Één inlogcode voor de overheid

Als u naar een loket van een overheidsinstelling gaat, bijv. naar een balie in het stadhuis, dan wordt uw identiteit meestal geverifieerd aan de hand van een identiteits-bewijs. Gaat u echter naar de Internetsite van een overheidsinstelling, dan bestaat die mogelijkheid niet. Daar wordten andere verificatiemiddelen gebruikt, zoals een inlogcode (bijvoorbeeld: gebruikersnaam met wachtwoord). Als iedere overheidsinstelling haar eigen verificatiemiddel ontwikkelt, moet u voor iedere overheidswebsite een andere inlogcode onthouden. DigiD voorkomt dit. Iedereen die beschikt over een burgerservicenummer (voorheen het sociaal-fiscaal nummer / SOFI-nummer genoemd), kan een DigiD inlogcode aanvragen.

Invullen en zakendoen

Hoe gebruikt u DigiD als u zich heeft geregistreerd? Stel, u geeft op deze website van de gemeente aan dat u elektronisch een uittreksel wilt opvragen. Er verschijnt dan een DigiD aanvraagscherm waarop u uw DigiD inlogcode invoert. Kloppen de gegevens, dan kunt u de aanvraag indienen. Op dezelfde manier, met dezelfde inlogcode, krijgt u toegang tot de elektronische diensten van andere overheidsinstellingen. Dit is het grote voordeel van DigiD: u hoeft niet langer verschillende inlogcodes te onthouden, maar u kunt met de eigen inlogcode bij steeds meer overheidsinstellingen terecht.

In drie stappen uw eigen inlogcode

Bij de gemeente Weert kunt u inloggen met uw DigiD inlogcode. Voortaan kunt u met DigiD naar steeds meer overheidsinstellingen op internet. Klik hieronder om uw DigiD inlogcode aan te vragen.
Voor het krijgen van een eigen inlogcode, hoeft u zich maar één keer aan te melden. Dat gaat eenvoudig:

  • Op www.digid.nl óf via het digitale loket van een overheidsinstelling – aangesloten op DigiD – ga je naar Aanvragen DigiD. Automatisch opent zich het DigiD aanvraagscherm, herkenbaar aan het DigiD logo.
  • U vult vervolgens uw burgerservicenummer (voorheen SOFI-nummer genoemd), geboortedatum, postcode en huisnummer in. Ook kiest u zelf een gebruikersnaam met wachtwoord. DigiD stuurt dan per post een persoonlijke activeringscode naar het (huis)adres zoals dat bekend is bij uw gemeente.
  • Door die code samen met uw eigen inlogcode in te vullen op het DigiD activerings scherm (via het digitale loket van de overheidsinstelling of direct via www.digid.nl, kies voor Activeren DigiD) activeert u de registratie.
    U bevestigt nogmaals uw inlogcode, of u kiest voor een nieuwe, waarmee u voortaan gebruik kunt maken van een groeiend aantal elektronische overheidsdiensten.

Toekomst

Zoals hiervoor beschreven, biedt DigiD u nu al de mogelijkheid om u online bekend te maken aan de hand van een gebruikersnaam met wachtwoord. Dit verificatiemiddel – met een zekerheids-niveau basis – biedt de overheidsinstelling in de meeste gevallen voldoende zekerheid over uw identiteit. In andere situaties ligt het voor de hand dat overheidsinstellingen ‘zwaardere’ verificatiemiddelen willen gebruiken: middelen van niveau midden of hoog. Denk aan de uitwisseling van (meer) privacygevoelige informatie. In de toekomst breidt DigiD daarom uit met verificatiemiddelen zoals bijvoorbeeld het verzenden van inlogcodes via sms. Afhankelijk van de dienst die u op internet afneemt, vraagt de overheidsinstelling u een middel te gebruiken van niveau basis, midden of hoog.

Initiatief van de overheid

DigiD is een initiatief van de overheid om haar elektronische dienstverlening te verbeteren en te vereenvoudigen. Het programma DigiD wordt uitgevoerd door programmabureau DigiD van de stichting ICTU en de Belastingdienst in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Vanaf 1 januari 2006 maakt programmabureau DigiD onderdeel uit van de gemeenschappelijke beheerorganisatie GBO.OVERHEID. Meer informatie vind u ook op www.gbo.overheid.nl.

Deel deze pagina

+1

Zoeken

 Deze zoekmachine maakt gebruik van Javascript. Uw browser ondersteunt dit niet, of javascript staat uitgeschakeld.

Maak online een afspraak!

Cookie Policy

Deze site gebruikt 'cookies'.
Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn noodzakelijk en worden gebruikt om de website goed te laten functioneren. Voorbeelden zijn cookies voor de zoekmachine of een inlog-scherm voor redacteuren van de website.
Cookies voor extra functionaliteit
Deze cookies worden gebruikt bij extra functionaliteit. Bijvoorbeeld voor het afspelen van videofilmpjes (Youtube), het tonen van Twitter-berichten of Google Maps-kaarten.
Analytische cookies
Deze cookies worden gebruikt om anoniem statistische gegevens over het gebruik van de site te kunnen meten. Bijvoorbeeld welke pagina's er worden bekeken. Deze gegevens worden gebruikt om de site verder te verbeteren.
Meer info / uitzetten