Nederlandse identiteitskaart

Nederlandse identiteitskaart

Een identiteitskaart is een officieel legitimatiebewijs waarmee u zich altijd kunt identificeren. De identificatieplicht geldt vanaf de leeftijd van 14 jaar. Een identiteitskaart is goedkoper dan een paspoort, maar u kunt hiermee niet naar alle landen reizen. Ook het toevoegen van visa is niet mogelijk.Lees het tabblad "meenemen" zodat u goed voorbereid naar de afspraak komt!

Kosten

  • Een Nederlandse identiteitskaart kost € 50,65

  • Voor personen tot 18 jaar kost een identiteitskaart € 28,60

  • De kosten voor spoedafhandeling bedragen € 47,55

Let op: u kunt dit product alleen met pin betalen. Heeft u geen pinpas? Neemt u dan contact op met de gemeente Weert via telefoonnummer 14 0495 of (0495) 575 000.

Logo 'Alleen pinnen'.

Toegankelijkheid rolstoelen

Icoontje.Wilt u gebruik maken van een balie die toegankelijk is voor een rolstoel? Maak bij het maken van de afspraak hierboven dan gebruik van de link met de tekst '... balie mindervaliden'.  U kunt ook bellen met de gemeente voor het maken van de afspraak: tel. 14 0495 of (0495) 575 000.

Icoontje. Uw browser ondersteunt geen javascript, of javascript staat in uw browser uitgeschakeld. U kunt wel de volledige inhoud van de pagina hieronder bekijken, maar het uit- of inklappen van de tekst werkt niet zonder javascript.

Gang van zaken

U kunt uitsluitend terecht op afspraak. Via de website kunt u een afspraak inplannen bij de gemeente, zie de link hierboven.
Voor het afhalen van uw kaart hoeft u géén afspraak te maken. Voor de openingstijden zie www.weert.nl/contact.
U moet de identiteitskaart persoonlijk aanvragen én ophalen bij de gemeente waarin u staat ingeschreven, ongeacht uw leeftijd.

  1. Zodra u de aanvraag heeft ondertekend en de nodige bescheiden heeft overlegd, neemt de gemeente uw aanvraag in behandeling.

  2. Vraagt u een kaart aan omdat een eerder afgegeven reisdocument wordt vermist of is gestolen, dan duurt uw aanvraag langer. Dit komt vanwege een onderzoek dat moet plaatsvinden.

  3. U kunt de kaart na 1 week ophalen bij de gemeente.

  4. Denk erom: u heeft maximaal 3 maanden na uw aanvraag de tijd om het document op te halen.

Een identiteitskaart blijft eigendom van de Staat.

Wat te doen bij vermissing of diefstal van de kaart?
Bij vermissing van een eerder uitgereikt Nederlands reisdocument hoeft u voor een procesverbaal niet meer naar de politie. Vanaf 3 oktober kunnen inwoners daarvoor bij de gemeente een zogeheten verklaring van verlies of diefstal tekenen.

Spoedprocedure
Er is een mogelijkheid tot een spoedprocedure. Hier zijn wel extra kosten aan verbonden. Indien u op maandag t/m vrijdag een aanvraag indient voor 12.30 uur, kunt u de identiteitskaart de volgende werkdag afhalen. Let u wel op eventuele afwijkende openingstijden van het stadhuis, zie www.weert.nl/contact.

Voorwaarden

Voor wie?

Voor volwassenen en kinderen vanaf 14 jaar geldt de legitimatieplicht. Een legitimatiebewijs is voor kinderen vanaf 12 tot 14 jaar ook handig omdat die zich in tal van situaties moeten kunnen legitimeren. Op scholen, in het openbaar vervoer, bij banken, postkantoren en bij diverse overheidsinstanties. U kunt hiervoor zowel een paspoort als een identiteitskaart gebruiken.

In de zorg (ziekenhuizen e.d.) geldt geen leeftijdsgrens: iedereen moet zich kunnen identificeren, dus ook jongeren onder de 14 of 12 jaar.

Als reisdocument voor welke landen?

Andorra, België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië (inclusief de Kanaaleilanden), Hongarije, Noord-Ierland, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Monaco, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal (inclusief Madeira en de Azoren), Roemenië, San Marino, Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief de Canarische Eilanden), Tsjechië, Turkije, Zweden en Zwitserland.

Let op! Hoewel Kroatië de kaart erkent is het toch beter een paspoort mee te nemen als u op reis gaat naar dat land.

Geldigheid

Een identiteitskaart is 10 jaar geldig voor personen boven de 18 jaar. Daarna bent u verplicht het in te leveren bij uw gemeente. Op een verlopen reisdocument mag u niet reizen. De prijs van de identiteitskaart met langere geldigheidstermijn is overigens voor volwassenen landelijk wel hoger dan nu.

Verlaagd tarief voor jongeren

Ook jongeren moeten zich identificeren, maar hebben bijvoorbeeld nog geen rijbewijs. Zij zijn dus direct aangewezen op een paspoort of identiteitskaart. Vandaar dat jongeren tot 18 jaar een verlaagd tarief betalen.

Meenemen

  1. Een goedgelijkende kleuren pasfoto. Let op: deze foto moet voldoen aan strenge eisen zoals: vooraanzicht, geen hoofddeksel, geen donkere bril, breedte van het hoofd 2 centimeter. Ga voor een foto naar een professionele fotograaf en controleer of deze de eisen kent en toepast. Ze staan beschreven op de website van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties.

  2. Heeft u een identiteitskaart en een paspoort? Dan moet u deze beide meenemen naar de afspraak, ook al is dit document niet meer geldig. Heeft u het document niet meer in uw bezit? dan hebben wij een origineel proces verbaal nodig.

  3. Indien u geen oud (verlopen) reisdocument heeft, dan moet u de identiteit aan de hand van andere bewijsstukken aantonen.

  4. Voor kinderen onder de 12 jaar: de schriftelijke toestemming van de ouders of de voogd (het pdf-bestand voor de toestemming kunt u hier downloaden). U moet de echtheid van de handtekeningen kunnen aantonen door overlegging van paspoorten of rijbewijzen van de ouders of voogd.

  5. Bij vermissing van een eerder uitgereikt Nederlands reisdocument hoeft u voor een procesverbaal niet meer naar de politie. Vanaf 3 oktober kunnen inwoners daarvoor bij de gemeente een zogeheten verklaring van verlies of diefstal tekenen..

Achtergrondinformatie

Om veiligheidsredenen wordt de identiteitskaart centraal in Nederland gemaakt. Dit betekent dat u de kaart niet meteen kunt meenemen. U moet rekenen op een wachttijd van ongeveer 1 week.

Tips

In vakantieperioden kan de verwerking van een aanvraag langer dan 1 week duren. Houdt u hier rekening mee en vraagt u de kaart tijdig aan.

Sinds 2012 is het niet meer mogelijk kinderen bij te schrijven in het paspoort, iedereen moet beschikken over een eigen document.

Nog vragen?

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen over 'Nederlandse identiteitskaart'? Neem dan contact op met de gemeente Weert.

Synoniemen

europees identiteitsbewijs; identiteitskaart; toeristenkaart; verlengen; bijschrijven; ID; ID kaart; ID-kaart; ID-card; identiteitkaart; visum; identietijdskaart; indentiteit; identificatie; paspoort; passport;toestemmingsformulier; toestemming ouder; toestemming reisdocument

Deel deze pagina

+1

Zoeken

 Deze zoekmachine maakt gebruik van Javascript. Uw browser ondersteunt dit niet, of javascript staat uitgeschakeld.

Zoeken op alfabet

Cookie Policy

Deze site gebruikt 'cookies'.
Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn noodzakelijk en worden gebruikt om de website goed te laten functioneren. Voorbeelden zijn cookies voor de zoekmachine of een inlog-scherm voor redacteuren van de website.
Cookies voor extra functionaliteit
Deze cookies worden gebruikt bij extra functionaliteit. Bijvoorbeeld voor het afspelen van videofilmpjes (Youtube), het tonen van Twitter-berichten of Google Maps-kaarten.
Analytische cookies
Deze cookies worden gebruikt om anoniem statistische gegevens over het gebruik van de site te kunnen meten. Bijvoorbeeld welke pagina's er worden bekeken. Deze gegevens worden gebruikt om de site verder te verbeteren.
Meer info / uitzetten