In een noodsituatie wil je snel weten wat je moet doen en waar je betrouwbare informatie vindt. Op deze pagina leggen we uit hoe je op de hoogte blijft, welke kanalen we gebruiken en wat je direct moet doen bij een waarschuwing.
Zo helpen we je snel en duidelijk verder.

Altijd actuele informatie
Tijdens een incident plaatsen we onze officiële updates op onze website, www.weert.nl. Je hoeft dus niet te zoeken: hier vind je steeds het laatste nieuws. Volg daarnaast onze officiële social media. Daar delen we korte berichten die je snel kunt lezen op je telefoon. Je vindt ons op Facebook (@gemeenteweert) of Instagram (@gemeenteweert). We hebben géén eigen crisisapp. Gebruik daarom vooral deze pagina en onze kanalen op sociale media voor het laatste nieuws.
Ook kun je kijken op de website van de Veiligheidsregio Limburg-Noord.
Luister naar de radio bij grote incidenten
Soms is radio de snelste manier om veel mensen tegelijk te informeren. Bij grote incidenten kun je luisteren naar de calamiteitenzender in onze regio, L1 Radio. In Midden- en Noord‑Limburg is L1 te ontvangen op 100,3 FM. Zet de radio aan, blijf luisteren en volg de aanwijzingen die je daar hoort.
NL‑Alert op je telefoon
Bij een noodsituatie kun je een NL‑Alert ontvangen. Dat is een officieel bericht van de overheid op je telefoon. In het bericht staat wat er aan de hand is en wat je het beste kunt doen. Lees je NL‑Alert altijd goed en volg de aanwijzingen op. Wil je meer weten over hoe NL‑Alert werkt of voorbeelden zien? Kijk dan op de pagina 'NL‑Aler' op deze website of op www.nl-alert.nl.
Als de sirene klinkt
Hoor je de alarmsirene (luchtalarm)? Dan is het belangrijk dat je meteen naar binnen gaat. Sluit ramen en deuren en zet (mechanische) ventilatie uit. Zo bescherm je jezelf tegen rook, gevaarlijke stoffen of andere risico’s. Blijf binnen tot er nieuwe informatie komt. Uitleg over wat je precies moet doen als de sirene gaat, vind je op de website van de Rijksoverheid.
Wat doet de gemeente Weert om voorbereid te zijn?
We oefenen als organisatie regelmatig en werken met vaste afspraken, zodat we snel kunnen handelen als er iets gebeurt. We hebben een crisisplan en een risicoprofiel die ons helpen om voorbereid te zijn en om goede keuzes te maken tijdens een incident. Op dit moment werken we aan een korte, openbare toelichting die we hier later zullen plaatsen. Ook onderzoeken we hoe noodsteunpunten kunnen helpen bij langdurige storingen of uitval. Deze voorziening is nog in voorbereiding; zodra er meer bekend is, is dat te vinden op deze pagina.
Help mee als vrijwilliger!
Wil je iets betekenen voor anderen in een crisissituatie? Je kunt je aanmelden bij 'Ready2Help' van het Rode Kruis. Daar kom je in een landelijk netwerk van vrijwilligers die helpen als het nodig is. Meer informatie en aanmelden kan via ready2help.rodekruis.nl.
Vragen, tips of mis je iets?
We doen dit samen met inwoners, ondernemers en partners in de regio. Merk je dat informatie ontbreekt of heb je een goed idee om deze pagina nog duidelijker te maken? Laat het ons weten. Je kunt mailen naar communicatie.weerbaarheid@minjenv.nl. Zo houden we de informatie volledig en begrijpelijk voor iedereen.
