Identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen of vernieuwen
Iedereen van 14 jaar en ouder moet in Nederland een geldig identiteitsbewijs kunnen tonen. Dat kan bijvoorbeeld met een Nederlandse identiteitskaart (ID-kaart). Een ID-kaart is goedkoper dan een paspoort. U kunt hiermee alleen niet naar alle landen van de wereld reizen. Naar welke landen kunt u wel reizen met een ID-kaart? Een overzicht vindt u op de website van de Rijksoverheid. Een ID-kaart voor iemand van 18 jaar en ouder is 10 jaar geldig. Ben je jonger dan 18 jaar? Dan is je ID-kaart 5 jaar geldig. De levertijd is ongeveer 7 werkdagen.
U vraagt een ID-kaart aan bij de gemeente waarin u woont.
Ook voor het vernieuwen / verlengen van een Identiteitskaart volgt u onderstaande stappen.
Maak daarvoor een keuze uit deze twee opties:
- Start de intake via deze webpagina en betaal online uw ID-kaart.
Hiervoor heeft u DigiD nodig.
- Maak een afspraak om naar het stadhuis in Weert te komen, of kom (zonder afspraak) langs bij de dependance in Stramproy. Aan de balie rondt u de aanvraag van uw ID-kaart af. U kunt een afspraak ook telefonisch maken.
- U levert aan de balie een pasfoto in. Uw pasfoto moet voldoen aan deze eisen. Ook zet u dan uw handtekening. Neem naast een goede pasfoto ook uw oude ID-kaart mee. Heeft u óók een paspoort? Neem dit dan mee.
Vraagt u een ID-kaart aan voor een kind jonger dan 12 jaar? Dan is toestemming nodig van de ouder(s) / gezaghouder(s). U kunt hiervoor een digitaal formulier invullen:
Toestemmingsformulier reisdocument minderjarige
Digitaal aanvragen niet mogelijk?Is het voor u niet mogelijk het aanvraagformulier digitaal in te vullen? Dan kunt u het onderstaand formulier downloaden:
Toestemmingsformulier reisdocument minderjarige (pdf-bestand)
Print het formulier, vul het in, en lever het in aan de balie.
Uw kind moet meekomen. Ook bij het ophalen van de ID-kaart moet uw kind meekomen.
- U ontvangt een e-mail als uw ID-kaart klaar is en opgehaald kan worden. Meestal duurt dit 5 werkdagen. Ophalen kan zonder afspraak bij de Informatie- en servicebalie in het stadhuis of bij de dependance in Stramproy.
Uw kind moet meekomen bij het ophalen van een ID-kaart.
- Maak een afspraak om naar het stadhuis in Weert te komen, of kom (zonder afspraak) langs bij de dependance in Stramproy. Aan de balie rondt u de aanvraag van uw ID-kaart af. U kunt een afspraak ook telefonisch maken.
- U betaalt uw ID-kaart aan de balie. Ook levert u een pasfoto in, deze moet voldoen aan deze eisen. U zet u daarnaast uw handtekening. Neem naast een goede pasfoto ook uw oude ID-kaart mee. Heeft u óók een paspoort? Neem deze dan mee.
Vraagt u een ID-kaart aan voor een kind jonger dan 12 jaar? Dan is toestemming nodig van de ouder(s) / gezaghouder(s). U kunt hiervoor een digitaal formulier invullen:
Toestemmingsformulier reisdocument minderjarige
Digitaal aanvragen niet mogelijk?Is het voor u niet mogelijk het aanvraagformulier digitaal in te vullen? Dan kunt u het onderstaand formulier downloaden:
Toestemmingsformulier reisdocument minderjarige (pdf-bestand)
Print het formulier, vul het in, en lever het in aan de balie.
Uw kind moet meekomen. Ook bij het ophalen van de ID-kaart moet uw kind meekomen.
- U ontvangt een e-mail als uw ID-kaart klaar is en opgehaald kan worden. Meestal duurt dit 5 werkdagen. Ophalen kan zonder afspraak bij de Informatie- en servicebalie in het stadhuis of bij de dependance in Stramproy.
Uw kind moet meekomen bij het ophalen van een ID-kaart.
Kosten
- Een ID-kaart kost € 70,30.
- Een ID-kaart voor iemand jonger dan 18 jaar kost € 37,95.
- Extra kosten voor een spoedaanvraag zijn € 52,95.
- U kunt naar wens ook een ID-cover voor uw identiteitskaart kopen. Deze kost € 1,95.
Meenemen
Tijdens uw afspraak / bezoek levert u een pasfoto in. Uw pasfoto moet voldoen aan deze eisen. Neem naast een goede pasfoto ook uw oude ID-kaart mee. Heeft u óók een paspoort? Neem deze dan mee naar de afspraak.
ID-kaart voor uw kind
Vraagt u een ID-kaart aan voor een kind jonger dan 12 jaar? Dan is toestemming nodig van de ouder(s) / gezaghouder(s). U kunt hiervoor een digitaal formulier invullen:
Toestemmingsformulier reisdocument minderjarige
Digitaal aanvragen niet mogelijk?
Is het voor u niet mogelijk het aanvraagformulier digitaal in te vullen? Dan kunt u het onderstaand formulier downloaden:
Toestemmingsformulier reisdocument minderjarige (pdf-bestand)
Print het formulier, vul het in, en lever het in tijdens uw afspraak.
Uw kind moet meekomen bij deze afspraak. Ook bij het ophalen van de ID-kaart moet uw kind meekomen.
Spoedaanvraag
Heeft u uw ID-kaart snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Hier betaalt u wel extra kosten voor. Vraagt u de ID-kaart op een werkdag vóór 12.30 uur aan? Dan kunt u deze de volgende werkdag ophalen. In sommige gevallen duurt een spoedaanvraag 2 werkdagen. Kijk voor actuele openingstijden op www.weert.nl/contact.
Vertrekt u vandaag al op reis? Neem dan contact op met de Marechaussee voor een nooddocument.
ID-kaart kwijt?
U kunt tijdens de openingstijden van de publieksbalie een nieuwe ID-kaart aanvragen. Maak hiervoor een afspraak om naar het stadhuis in Weert of (zonder afspraak) de dependance in Stramproy te komen. U kunt ook telefonisch een afspraak maken.
Aan de balie tekent u een ‘Verklaring van vermissing’. Vindt u uw oude ID-kaart terug? Lever dit dan bij de gemeente in. Deze ID-kaart is namelijk niet meer geldig.
U kunt ook digitaal doorgeven dat u uw ID-kaart kwijt bent, dit kunt u doen via dit digitale formulier. U heeft hiervoor een DigiD-inlogcode nodig. Als de vermissing is ingediend kunt u dit niet meer terugdraaien, ook niet als u de ID-kaart nog terug vind.
Reizen met kinderen
Reist u met uw kinderen naar het buitenland en heeft u een andere achternaam? Dan heeft u een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent. Of een bewijs dat u het ouderlijk gezag heeft. Lees meer over reizen met kinderen op de website van de Rijksoverheid.
Mindervalidenbalie
Bent u niet goed ter been? De gemeente heeft een extra lage balie, zodat u goed bij de balie kunt zitten. Wilt u bij deze balie geholpen worden? Maak dan via deze webpagina of telefonisch de afspraak om naar het stadhuis te komen.
Inlogggen met DigiD en je identiteitskaart
Met je nieuwe identiteitskaart is het mogelijk om in te loggen op websites waar DigiD nodig is, bijvoorbeeld op websites van de overheid. Na het ophalen van je nieuwe identiteitskaart, krijgt je binnen 5 werkdagen een brief van DigiD met daarin een pincode. Met die code kun je de inlogfunctie van jouw identiteitskaart activeren. Dit is niet verplicht. Zo maak je de identiteitskaart geschikt om er mee in te loggen. Voor meer informatie over het inloggen met je identiteitskaart en DigiD, zie deze website.