In het noorden van Weert, grenzend aan de wijken Boshoven en Hushovervelden, breiden we Weert uit met een nieuw gebied. Gemeente Weert wil van Weert-Noord een veelzijdig gebied maken, waar stad en landschap elkaar versterken met ruimte voor groei en behoud van karakter en kwaliteit. Concreet zoeken we naar plek voor circa 1100 nieuwe woningen. Bij het opstellen van de visie hebben we onder andere aandacht voor werken, infrastructuur, natuur en maatschappelijke voorzieningen.
Gebiedsvisie
Op dit moment zijn we in de afrondende fase van de ontwikkeling van de gebiedsvisie voor Weert-Noord. In deze visie beschrijven we op hoofdlijnen hoe het gebied zich in de komende jaren kan ontwikkelen. De gebiedsvisie is een richtinggevend plan en bevat ideeën, uitgangspunten en ambities voor de toekomst. Hierin staat:
- Waar woningen komen.
- Waar ruimte is voor groen.
- Waar nieuwe wegen komen.
- Hoe de wijk prettig leefbaar wordt ingericht.
- Op welke wijze de uitdagingen en ambities vanuit de bestaande wijken kunnen worden verbeterd.
De gebiedsvisie voor Weert-Noord is gebaseerd op de Omgevingsvisie en de Ruimtelijke Ontwikkelstrategie, beide vastgesteld in 2024. De verwachting is dat de gemeenteraad de gebiedsvisie in december 2025 behandeld.

Plangebied Weert-Noord.
Hoe pakken we dit aan? - Proces en participatie
Begin 2025 is gestart met het ontwikkelen van een integrale gebiedsvisie voor Weert-Noord. Deze visie verkent de ruimtelijke, functionele en sociale opgaven in het gebied en vormt de basis voor vervolgstappen in planvorming.
Wat hebben we gedaan?
- We maakten een analyse van kansen, knelpunten en ontwikkelrichtingen - zoals opgenomen in de ruimtelijke ontwikkelstrategie.
- We brachten de bestaande situatie in kaart.
- We voerden verdiepende gesprekken met grondeigenaren en stakeholders uit het gebied.
- We verfijnden het zoekgebied (Weert- Noord) naar ontwikkelvelden waarbinnen vervolgens bebouwingsclusters ontstaan.
- We maakten een concept visiekaart.
Wat zijn de volgende stappen?
- Vanuit de concept visiekaart worden nadere onderzoeken en berekeningen uitgevoerd om o.a. de mobiliteit, fasering, ontwikkelwijze en strategie te kunnen duiden.
- De vaststelling van de gebiedsvisie is gepland in de raad van december 2025.
- De gebiedsvisie heeft geen juridische consequenties en kent geen bezwaar en beroep mogelijkheden. De gebiedsvisie dient als richting gevend en sturend voor de afzonderlijke ontwikkelgebieden. De bestemmingswijziging van de afzonderlijke plannen zal verankerd worden in het omgevingsplan.
Inloopbijeenkomst 20 oktober
De gemeente werkt zorgvuldig en transparant aan de ontwikkeling van de gebiedsvisie voor Weert-Noord. We vinden het belangrijk iedereen mee te nemen en dat er ruimte is voor inbreng.
Op 20 oktober organiseerden we een goedbezochte inloopbijeenkomst in Buurthuis Boshoven (Ehrenstein 10, Weert). Deze bijeenkomst was bedoeld voor alle geïnteresseerden en was openbaar toegankelijk. Directe omwonenden van de plangebieden ontvingen een persoonlijke uitnodiging per post.
Wat lieten we zien tijdens de inloopbijeenkomst?
Tijdens de bijeenkomst gaven we uitleg over het proces en de ambities van de gebiedsvisie. Bezoekers konden vragen stellen en in gesprek gaan met medewerkers van de gemeente. Hieronder lees je een korte samenvatting van wat er gepresenteerd is. Onderaan deze pagina kun je de presentatie en posters downloaden en rustig bekijken.
In de presentatie over het proces stond:
- Hoe de stadsuitbreiding Weert-Noord past in het landelijke, provinciale en regionale beleid.
- Welke stappen doorlopen zijn om te komen tot de gebiedsvisie 'Stadsuitbreiding Weert-Noord'.
- Hoe het participatieproces is doorlopen.
Vervolgens stonden er negen posters. Een poster over het vertrekpunt en de ambities, zeven posters waarin enkele thema’s zijn uitgelicht en een poster met de visiekaart. Op elke poster staat hoe het thema verwerkt is in de visiekaart. Bij elke poster stonden collega's om uitleg te geven of vragen te beantwoorden. Hieronder wordt per thema kort samengevat wat we bedoelen en waarmee we rekening houden.
Uitgangspunten
- Bodem en water sturend: we kijken naar het natuurlijke reliëf: hoe verloopt het hoogteverschil en waar liggen de groenblauwe structuren.
- Landschapsstructuur en cultuurhistorie als dragers: aandacht voor historische (water)wegen, beschermde dorpsgezichten en cultuurhistorische elementen.
- Gepaste groei door eigenheid: buurtschappen maken: niet één groot uitbreidingsgebied, maar juist kleinschalige buurtschappen met ieder een eigen identiteit die past bij de plek.
- Stad en land verweven: stad en landschap lopen in elkaar over door tussen buurtschappen ”verbonden landschapsparken” te realiseren. Met ruimte voor landbouw, groen, recreatie en waterberging.
- Verkeer:
- Auto buitenom: autoverkeer wordt aan de randen van de buurtschappen afgewikkeld.
- Langzaam verkeer binnendoor: buurtschappen zijn autoluw en veilig voor voetgangers en fietsers.
- Elk buurtschap een hart met ruimte voor verblijf en ontmoeting: de harten zijn groen, autoluw en sociaal: aantrekkelijke plek in de openbare ruimte met goede verbindingen naar bestaande voorzieningen.
- Treinstation Weert-Noord: we onderzoeken de mogelijkheid op een nieuw station in Weert-Noord. Dit draagt bij aan de 10-minutenstad: snel, duurzaam en betrouwbaar binnen Weert en de regio.
Alle posters en documenten zijn onderaan deze pagina te downloaden.
Participatie tijdens het hele proces
Participatie stopt niet na vaststelling van de gebiedsvisie. Ook in de volgende fase, bij het opstellen van het omgevingsplan, betrekken we bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden.
Veelgestelde vragen
Hieronder vind je de belangrijkste vragen en antwoorden over de gebiedsontwikkeling Weert-Noord. Het doel is om je te informeren over de plannen voor woningen, voorzieningen, verkeer en groen. Deze pagina wordt gedurende het project verder bijgewerkt en aangevuld zodra er nieuwe informatie beschikbaar is.
Een gebiedsvisie is een plan dat laat zien hoe een gebied zich in de toekomst kan ontwikkelen. Het geeft aan waar woningen, voorzieningen, wegen en groen mogelijk komen, maar is nog geen concreet ontwerp.
Een omgevingsplan wijzigt officieel de bestemming van een gebied. Dit is nodig voordat er gebouwd kan worden. De gemeenteraad stelt het omgevingsplan vast.
Om versnipperde plannen te voorkomen en te zorgen dat nieuwe woningen, wegen, groen en voorzieningen goed op elkaar aansluiten.
De ambities van Weert staan in de Omgevingsvisie en zijn verder uitgewerkt in de Ruimtelijke Ontwikkelstrategie. Weert wil de stad laten groeien met circa 20% extra woningen (ongeveer 5.000 in totaal). Weert-Noord is een van de gebieden waar deze uitbreiding wordt gepland.
Circa 1.100 woningen in het gebied tussen Hushovervelden en Boshoven.
Er komt een mix van sociale huur, middenhuur en koopwoningen. Ook wordt rekening gehouden met zorgwoningen.
Een groot deel van de woningen wordt in de stad gerealiseerd, maar dat is niet genoeg om de hele woningbouwopgave van Weert te halen. Daarom heeft de raad het zoekgebied Weert-Noord aangewezen voor de uitbreidingsopgave.
Er komt ruimte voor scholen, speelplekken, groen, sport en mogelijk winkels. Ook wordt gekeken naar ruimte voor een huisartsenpost met eventueel apotheek en fysio en wordt rekening gehouden met ruimte voor een extra basisschool.
De gebiedsontwikkeling grenst aan de wijken Boshoven en Hushovervelden. Er komen nieuwe woningen, voorzieningen en wegen. Er wordt goed gekeken naar de effecten op verkeer, leefbaarheid en groen.
Ja, bij de uitwerking van de gebiedsvisie en het omgevingsplan wordt rekening gehouden met spuitzones. Dit is een belangrijk aandachtspunt bij nieuwe ontwikkelingen langs landbouwgrond.
De nieuwe wijken worden zorgvuldig ingepast met een dorps woonmilieu, denk aan: buurtschappen, groene overgangen en ontmoetingsplekken. Op die manier hebben we nadrukkelijk oog voor de leefbaarheid en het woongenot binnen Weert-Noord. Dat neemt niet weg dat een gebiedsontwikkeling van deze omvang veranderingen in de leefomgeving met zich meebrengt.
Nee, de hindercirkel van het festival ligt buiten het zoekgebied van de visie. De gemeente blijft in gesprek met de organisatie over eventuele effecten van nieuwe wegen.
Het principe is: auto’s buitenom, fietsen en wandelen binnendoor. Bestaande oudere wegen worden zoveel mogelijk ontlast van doorgaand autoverkeer en we willen het prettiger maken voor wandelaars en fietsers. Zo blijven woonstraten rustig en veilig.
Ja, bestaande routes blijven zoveel mogelijk bestaan. Nieuwe routes sluiten aan op scholen, voorzieningen en de binnenstad.
Ja. De gebiedsvisie zet sterk in op nieuwe en verbeterde fietspaden. Deze zorgen voor veilige en directe verbindingen tussen de nieuwe wijken, scholen, voorzieningen en de binnenstad. Daarnaast sluiten we fietspaden aan op doorfietsroutes richting Eindhoven en Roermond.
Doorgaand vrachtverkeer hoort niet in de woonwijken. Daarom wordt gekeken naar een nieuwe route buiten de woonwijken om, zodat de Ringbaan Noord wordt ontlast.
De gebiedsvisie Weert-Noord geeft richting voor toekomstige ontwikkelingen in dit deel van Weert. Er loopt op dit moment een grootschalig onderzoek naar de ringbanen. In dat onderzoek wordt bepaald hoe Weert de komende jaren bereikbaar blijft en waar nieuwe infrastructuur nodig is om de verwachte groei in woningen en bedrijvigheid op te vangen.
De gebiedsvisie laat zien wat de relatie is tussen de nieuwe ontwikkelingen en mobiliteit, bijvoorbeeld voor de toegang van Boshoven-Vrakker aan de noordkant. Daadwerkelijk besluiten hierover zijn nog niet genomen, hiervoor is nog nader onderzoek nodig.
Tijdens de inloopbijeenkomst op 20 oktober zijn er vragen gesteld en zorgen geuit over mogelijke geluidsoverlast of verkeersdruk nabij bestaande woningen. We begrijpen dat mensen zich zorgen maken, tegelijkertijd is het belangrijk te benadrukken dat de exacte ligging en uitvoering van deze weg nog niet is vastgesteld. In de visie is hiervoor een zoekgebied opgenomen
Bij het uitwerken van het plan houdt de gemeente rekening met de geldende regels voor afstand tot woningen, geluid en verkeersveiligheid.
Weert staat de komende jaren voor een groei van circa 4.600 woningen en ongeveer 30 hectare aan nieuw bedrijventerrein. De Westtangent is één van de mogelijke oplossingsrichtingen om de toekomstige verkeersgroei in Weert op te vangen.
Daarvoor is een sterker verkeersnetwerk nodig. In hoofdlijnen hebben we twee opties:
- Óf de Ringbaan Noord wordt fors verbreed (van 2x1 naar 2x2 rijstroken),
- Óf een deel van het verkeer gaat over een nieuwe Westtangent.
Welke variant het wordt is nog niet bekend. Hiervoor is nog bestuurlijke afweging nodig.
Bij de verdere uitwerking van de Westtangent zal dit duidelijk worden. In de visie is ervan uitgegaan dat de Westtangent ontworpen wordt als een hoofdweg, bedoeld voor alle verkeerssoorten. Dat betekent dat ook vrachtverkeer gebruik kan maken van deze route. Dit is noodzakelijk om de verkeersstromen evenwichtiger over de stad te verdelen en het centrumgebied te ontlasten.
Tijdens de inloopbijeenkomst hebben we gehoord dat er mogelijk sluipverkeer kan ontstaan via de Vrakkerstraat. Dat is nadrukkelijk niet de bedoeling. We willen voorkomen dat verkeer door woonstraten rijdt.
We doen dit stap voor stap:
- Eerst door de inrichting van wegen aan te passen zodat het minder aantrekkelijk is om er doorheen te rijden.
- Als dat onvoldoende effect heeft, kunnen strengere maatregelen worden overwogen, zoals afsluitingen voor gemotoriseerd verkeer. Dat doen we alleen als het echt nodig is.
Als in dit gebied woningen worden ontwikkeld, zorgt dat voor extra bestemmingsverkeer. Wij begrijpen dat dit zorgen oproept. Daarom zal bij de planuitwerking worden onderzocht hoe groot die toename is en welke effecten dat heeft. De resultaten maken onderdeel uit van de planontwikkeling van het ontwikkelveld.
Tijdens de bijeenkomst op 20 oktober kwam de vraag om ook een mogelijke route via de Maarheezerhuttendijk te bekijken. Wij herkennen dat dit een interessante gedachte is, maar zien dit vooral in samenhang met de ontsluiting van Boshoven aan de noordzijde. Daarom onderzoeken wij of en hoe deze variant kan bijdragen aan een betere spreiding van verkeer, binnen de bredere context van het ringbanenonderzoek. Op dit moment is dit dus nog geen concreet plan, maar een optie die we nader willen verkennen.
De precieze ligging van de nieuwe ontsluitingsweg richting Eindhovenseweg is nog niet bepaald.
De precieze ligging van het fietspad langs het spoor is nog niet bekend. Daarbij wordt rekening gehouden met de geldende veiligheidsnormen voor afstand tot het spoor. De technische marge (minimale afstand) zal hierbij gerespecteerd worden.
Als gemeente erkennen we het belang van groen en natuur nadrukkelijk. Daarom nemen we nieuw groen actief mee in de planvorming en versterken we de bestaande natuur waar mogelijk. Ook wordt onderzocht hoe flora en fauna het beste behouden kunnen blijven.
Behoud van de eigenheid van het gebied is een belangrijk uitgangspunt. In de visie wordt de groene omgeving als een belangrijk kenmerk van het gebied gezien. Bij het bepalen van de ontwikkelvelden is aandacht besteed om de stad en het landschap met elkaar te verweven. Vanuit de analyse zijn historische structuren in kaart gebracht om van daaruit de ontwikkeling van het plangebied op te zetten. Het landschap kenmerkt zich van oudsher als een velden- en kampenlandschap. Als gevolg van de ruilverkaveling in het verleden zijn structuren en wegen verdwenen. We brengen voor zover mogelijk de structuren in het oude landschapspatroon terug en versterken hiermee de identiteit van het gebied. Nadere uitwerking van deze landschapstypologieën (en daarbij ontwikkelprincipes gericht op o.a. landschap, stedenbouw, architectuur en erfgoed) zijn opgenomen in het Ruimtelijk Kwaliteitskader Weert.
Kernrandzones zijn de overgangsgebieden tussen dorp/stad en land, aangrenzend aan het bebouwd gebied. De kernrandzones zijn overgenomen vanuit de omgevingsvisie en in de visie nader geduid. Door deze zones aan te duiden worden de woonomgeving en het omliggende landschap beter met elkaar verbonden en verbeteren we de ruimtelijke kwaliteit vanuit de aanwezige landschappelijke kwaliteiten. Daarnaast beschermen we de karakteristieke kleinschaligheid en openheid van dit oud agrarisch landschap.
Iedere zone kent zijn eigenheid en is bepaald op basis van de kenmerken van het gebied en de stedelijke omgeving. Ze hebben geen standaardafmeting. Er kan plek zijn voor experimenteerruimte voor groene en lokale landbouw, kleinschaligheid, stadslandbouw, kleinschalige woningbouw en recreatie op basis van de compensatieregeling kwaliteitsverbetering zolang deze bijdragen aan het versterken van de kenmerken van de kern en bijdragen aan de ruimtelijke kwaliteit. Die ruimtelijke kwaliteit staat beschreven in het Ruimtelijk Kwaliteitskader Weert.
In de kernrandzones versterken we de aanwezige cultuurhistorische waarden. Bestaande kwalitatief hoogwaardige overgangen blijven behouden. Met het instrument van de kernrandzones streven we naar een betere toegankelijkheid en beleefbaarheid van groen en landschap in de stedelijke omgeving
De afwegingen en bebouwingsmogelijkheden binnen de kernrandzones zijn omschreven in de Omgevingsvisie en nader geduid in het Ruimtelijke Kwaliteitskader Weert en de compensatieregeling kwaliteitsverbetering In de gebiedsvisie sluiten we aan bij deze beleidsnota’s. Ter verduidelijking van de gebiedsvisie zijn deze zones opgenomen waarbij een nader vertaling is gegeven aan het gewenste ruimtelijke beeld.
- Eind 2025: vaststelling van de gebiedsvisie.
- Daarna: uitwerking in het omgevingsplan (voorheen bestemmingsplan).
- Start bouw: nog te plannen.
Nee, de bouw gebeurt gefaseerd.
De gebiedsvisie zit in de afrondende fase. Hiervoor organiseren we op 20 oktober een inloopbijeenkomst om te informeren over de gebiedsvisie die wordt voorgelegd aan de raad. Na vaststelling van de gebiedsvisie stopt participatie niet. Ook in de volgende fase, bij het opstellen van het omgevingsplan betrekken we bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden via bijeenkomsten, inloopmomenten en digitale kanalen.
Nee, een gebiedsvisie heeft geen juridische gevolgen. Bij het omgevingsplan is bezwaar en beroep wél mogelijk.
Via deze website of door te mailen naar stadsuitbreidingweertnoord@weert.nl
Dat verschilt per locatie. Soms ontwikkelt de gemeente zelf, soms doen marktpartijen dit binnen kaders van de gemeente.
Ja, bestaande waterhuishouding en -problemen krijgen aandacht in de plannen.
De huidige waterproblematiek in Boshoven is al jaren een aandachtspunt, dit blijkt ook vanuit de gevoerde gesprekken en de input vanuit de inloopbijeenkomst die op 20 oktober is gehouden. Tijdens de raadsvergadering van 29 januari 2025 heeft de raad de motie “Actieplan voor de wateroverlast in de Bloemenbuurt Boshoven” aangenomen. In uitvoering hiervan is een enquête onder de buurtbewoners uitgezet en zijn er diverse maatregelen getroffen. Vanuit de recent uitgevoerde enquête (juni-juli 2025) blijkt dat de overlast de afgelopen jaren is toegenomen. Het onderzoek naar de oorzaken en de blijvende oplossing loopt nog.
Om te voorkomen dat de nieuwbouwontwikkelingen met eenzelfde situatie te maken krijgen of dat de ontwikkelingen zorgen voor nog meer wateroverlast in de bestaande wijken is het noodzakelijk om binnen de scope van de gebiedsvisie een compleet inzicht te verkrijgen in de grondwaterstanden, bodemsamenstelling en de grondwaterstromen.
Vanuit het lopende onderzoek en de gebiedsontwikkeling Weert-Noord zullen oplossingsrichting integraal worden afgewogen.
Ja, Defensieplannen zijn nog in ontwikkeling. Gemeente Weert heeft de ambitie voor Weert-Noord gedeeld met Defensie en blijft in overleg.
We zetten in op het behouden en respecteren van historische wegen, oude dorpsharten, verschillende monumenten en groene harten zoals Boshovenschans blijven behouden en worden versterkt. Bij het realiseren van nieuwbouw hebben we aandacht voor behoud van landelijke karakter en het buitenleven.
Contact
Heb je vragen? Lees dan de veelgestelde vragen hieronder. Staat jouw vraag er niet bij? Dan kun je contact opnemen via het e-mailadres stadsuitbreidingweertnoord@weert.nl.
Downloads
| Bestand | Grootte |
|---|---|
| Weert-Noord - 01 Posters inloopbijeenkomst 20-10-2025.pdf | (18.74 mb) |
| Weert-Noord - 02 Presentatie proces inloopbijeenkomst 20-10-2025.pdf | (0.99 mb) |
Voor meer informatie over het openen van pdf-bestanden, zie deze pagina.
Wil je downloads (pdf-bestanden) bekijken in een andere taal? Dit kan bijvoorbeeld met Google Translate.
Ervaar je problemen met de digitale toegankelijkheid van bestanden? Neem dan contact op voor het bieden van een oplossing.
