Lees voor ?

Uitleg parkeervergunning

Geparkeerde auto's op het Kasteelplein.

Geparkeerde auto's op het Kasteelplein.

Bewoners van Weert woonachtig in een parkeerzone, bedrijven die gevestigd zijn in een parkeerzone of mantelzorgers regelen al hun parkeerzaken via het digitaal parkeerloket.
Om hiervan gebruik te maken activeert u eenmalig het parkeerloket, vervolgens vraagt u uw vergunning aan en betaalt u de vergunning direct via iDeal.

Op deze pagina leggen we u stap voor stap uit hoe dit snel en gemakkelijk werkt.

Wat moet u doen?

Logo van DigiD.Bewoners / werknemers van bedrijven / mantelzorgers

Is dit de eerste keer dat u naar het digitale parkeerloket gaat? Activeer dan uw account via de volgende stappen.

Heeft u geen DigiD? Vraag deze aan via: www.digid.nl/digid-aanvragen-activeren
Kunt u geen DigiD aanvragen? Neem dan contact met ons op.
Voor meer info over DigiD, zie deze pagina.

Logo - eHerkenningBedrijven

Is dit de eerste keer dat u naar het digitale parkeerloket gaat? Activeer dan uw account via de volgende stappen.

Heeft uw bedrijf nog geen eHerkenning? Kijk dan op www.eHerkenning.nl hoe u deze kunt aanvragen.
Voor meer info over eHerkenning, zie deze pagina.

Eenmalig uw gegevens invullen

Om het parkeerloket in gebruik te nemen, moet u dit eenmalig activeren. U doet dit door uw e-mailadres te koppelen aan uw account:

  • Klik op 'uw accountinstellingen' of klik bovenaan de pagina op 'Welkom, <uw naam>' om uw e-mailadres toe te voegen.
  • Vul bij 'Contactgegevens' minimaal uw telefoonnummer en e-mailadres in en klik dan op 'Opslaan' onderaan de pagina.
  • U ontvangt nu een verificatiebericht via e-mail.
  • Ga naar uw 'Postvak IN' van uw mailadres dat u zojuist heeft opgegeven. Hier ontvangt u een e-mail van de gemeente Weert met als afzendadres 'noreply@weert.nl'. In deze mail staat een controlelink waarop u kunt klikken. 
    Tip: kijk ook bij uw 'ongewenste mail' of in uw 'spam'-filter. In sommige gevallen komt de e-mail in een spam-filter of bij uw map 'ongewenste mail' terecht. 
  • Klik op de controlelink in deze e-mail of open deze door de link te kopiëren en te openen (plakken) in uw webbrowser.

 Uw e-mailadres is nu geregistreerd in het parkeerloket. U kunt nu producten aanvragen, wijzigen of uw contactgegevens veranderen.

Zodra u ingelogd bent in het parkeerloket, kunt u in het overzicht zien welke parkeervergunning(en) voor u beschikbaar zijn op basis van uw woonadres.

  • Klik op 'aanvragen' achter het product dat u wilt afnemen. 
  • U doorloopt vervolgens een aantal stappen. Per stap klikt u aan wat voor u van toepassing is en vervolgens op 'volgende stap'.
  • Bij de stap 'Periode' selecteert u de gewenste start- en einddatum. Voor de einddatum geldt dat u het product voor maximaal één jaar kan aanvragen. Wilt u bijvoorbeeld uw parkeervergunning per half jaar betalen? Dan geeft u dat aan door de gewenste einddatum op bijvoorbeeld 6 maanden te zetten.
    Voordat de 'einddatum' van uw product in zicht komt, ontvangt u automatisch een e-mail om deze weer te verlengen.
  • Volg nu de stappen hieronder.

Het voertuig dient dan op naam van de aanvrager te staan.

  • Bij de stap 'Voertuig' vult u het kenteken van uw eigen voertuig in.
  • Klik daarna op 'Controleer bij RDW'.

Staat het kenteken niet op naam van de aanvrager?

Heeft u een (private) leaseauto of staat de auto op naam van uw partner? Dan krijgt u een melding met het verzoek om extra informatie te uploaden. Dit kan bijvoorbeeld het leasecontract zijn. Nadat dit is beoordeeld door de gemeente ontvangt u per e-mail informatie over de volgende stap.

 Uw aanvraag dient door de gemeente te worden gecontroleerd. U ontvang een e-mail zodra de controle is afgerond.

Beschikt u over een eigen parkeergelegenheid?

Dan komt u alleen voor uw tweede auto in aanmerking voor een parkeervergunning. Uw eerste voertuig dient u namelijk op eigen terrein te parkeren.

  • Klik dan op ‘Aanvragen’ van een mantelzorgvergunning. Vervolgens wordt automatisch, op basis van uw woonadres, de parkeerzone bepaald.
  • Bij de stap 'Bewijslast' geeft u bij de motivatie aan welke personen de mantelzorg gaan verlenen. Vul hierbij van elke persoon apart de voor- en achternaam, het adres en telefoonnummer in.
  • Bij de stap 'Voertuig' vult u het kenteken in van één van de personen die mantelzorg gaat verlenen.
     U kunt later nog maximaal 4 extra kentekens koppelen aan de vergunning.

 Uw aanvraag dient door de gemeente te worden gecontroleerd. U ontvang een e-mail zodra de controle is afgerond.

  • Bij de stap 'Bewijslast' geeft u bij de motivatie aan voor welk bedrijf u werkt in de binnenstad en geeft u de adresgegevens van dit bedrijf op. U dient bij deze stap ook een kopie van uw werkgeversverklaring te uploaden.
  • Bij de stap 'Voertuig' vult u het kenteken van uw eigen voertuig in.
  • Als u alle stappen heeft doorlopen krijgt u een samenvatting te zien met de informatie die u heeft ingevuld. Controleer deze informatie zorgvuldig.

 Uw aanvraag dient door de gemeente te worden gecontroleerd. U ontvang een e-mail zodra de controle is afgerond.

  • Bent u akkoord gegaan met de gegevens in de samenvatting? U kunt het product nu betalen via iDeal.
  • Nadat de betaling succesvol is afgerond komt het parkeerproduct in het overzicht van uw producten te staan.

 Uw parkeervergunning is nu geregeld. U ontvangt een bevestiging hiervan per e-mail.

Wilt u, nadat u een product heeft afgenomen, een wijziging doorvoeren? Dan kunt u dat voortaan zelf regelen. Zo kunt u bijvoorbeeld uw kenteken wijzigen, een kenteken toevoegen of een product stopzetten via het digitale parkeerloket. U doorloopt hiervoor de stappen. 

Afbeelding van het digitaal parkeerloket.

Klik rechts op de knop 'Wijzigen'.

U kunt een tweede kenteken toevoegen aan uw parkeervergunning. U wisselt zelf op welk voertuig u de parkeervergunning geldig wilt laten zijn. Dit kan handig zijn als u bijvoorbeeld twee auto’s heeft waarvan een op de eigen oprit kan staan.
Er kan maar één voertuig per vergunning actief zijn.

  • Ga in het digitale parkeerloket naar 'Wijzigen'.
  • Klik op 'kenteken toevoegen' en voer het kenteken van uw tweede voertuig in.

Afbeelding van het digitaal parkeerloket.

  • U ontvangt een e-mail met een link naar de portal inclusief meldnummer en code. Hiermee kunt u inloggen in de portal en daar kunt u uw kentekens beheren.
     De parkeervergunning is geldig voor één voertuig. U zorgt er zelf voor dat het juiste voertuig via de portal is aangemeld.

Voor mantelzorgers

Heeft u meerdere personen die u helpen als mantelzorger? U kunt nu dan nu nog vier kentekens toevoegen aan uw parkeervergunning.

  • Ga in het digitale parkeerloket naar 'Wijzigen'.
  • Klik op 'Kenteken toevoegen' en voer de kentekens in van de voertuigen van uw mantelzorgers. U kunt maximaal vijf kentekens toevoegen aan uw mantelzorgparkeervergunning.

Met deze kentekens van de mantelzorgers mag gelijktijdig worden geparkeerd nabij uw woning.

Optie: Staat het kenteken niet op de naam van de aanvrager?

Dan krijgt u de melding met het verzoek om extra informatie te uploaden. Vervolgens wordt door de gemeente beoordeeld of het mogelijk is om een tweede kenteken toe te voegen aan uw parkeerproduct. U ontvangt hierover per e-mail bericht.

Hulp nodig?

Komt u er aan de hand van de uitleg niet uit? Neem dan gerust contact op met parkeerbeheer via parkeerbeheer@weert.nl. Of maak een afspraak via (0495) 575 000.
U kunt ook deze instructievideo's bekijken:

icootnje. Parkeervergunning bewoner
icootnje. Parkeervergunning bedrijf
icootnje. Parkeervergunning mantelzorger

Cookiemelding
Deze site gebruikt cookies. Info / uitzetten Deze site gebruikt cookies. Info / uitzetten