Digitale parkeervergunningen- en abonnementen in Weert

Auto's op het Kasteelplein.

Auto's op het Kasteelplein.

Sinds 1 januari 2022 zijn de parkeervergunningen om op straat te parkeren in Weert gedigitaliseerd. Inwoners, bedrijven en werknemers regelen vanaf nu hun parkeerzaken online via het digitaal parkeerloket van de gemeente Weert. De papieren vergunning die achter de voorruit van de auto moest worden geplakt, is hierdoor vervallen. Ook een abonnement voor een parkeergarage kan via het nieuwe loket worden aangevraagd, betaald en beheerd.

Digitaal parkeerloket

Overgangsperiode

Digitale vergunningen worden direct gekoppeld aan het kenteken van een voertuig. Medewerkers van Toezicht en Handhaving scannen het kenteken en zien zo of er een geldige parkeervergunning aan gekoppeld is. In de maanden januari en februari 2022 zijn zowel het papieren vignet van 2021 als de digitale vergunning voor 2022 geldig. Deze overgangsperiode is bedoeld om vergunninghouders de tijd te geven om de nieuwe digitale vergunning online te regelen. De kraskaarten voor bezoekers van bewoners en bedrijven in zone 3 blijven voorlopig nog wel van papier.

Instructievideo’s en -folders

Het aanvragen van een parkeerproduct via het parkeerloket wijst zich vanzelf. Heeft u hulp nodig? Dan kunt gebruik maken van deze instructievideo’s:

 Parkeervergunning bewoner
 Parkeervergunning bedrijf
 Parkeervergunning mantelzorger

  Ook kunt u onderaan deze pagina enkele instructiefolders downloaden (als pdf-bestand).

Extra hulp

Inwoners, bedrijven of werknemers die graag wat hulp willen hebben bij de online aanvraag voor de parkeervergunning- of het abonnement, kunnen op extra hulp rekenen. Parkeermedewerkers van de gemeente Weert helpen graag, telefonisch via (0495) 575 000, of in het stadhuis bij het doorlopen van een aanvraag. Wilt u graag in het stadhuis geholpen worden door een parkeermedewerker? Maak dan een afspraak via tel. (0495) 575 000.

Veelgestelde vragen

Bij het aanmaken van uw account hoeft u alleen uw telefoonnummer en e-mailadres in te vullen. Het IBAN-nummer hoeft u hier niet in te vullen. De betaling van uw parkeerproduct verloopt namelijk via iDeal.
De foutmelding ontstaat waarschijnlijk bij het invullen van uw IBAN-nummer.

Nee, zodra u heeft betaald en dus beschikt over uw digitale parkeervergunning mag u uw parkeervergunning uit 2021 verwijderen uit uw auto.
Vanaf dat moment wordt bij een parkeercontrole uw kenteken gescand. Toezicht en Handhaving ziet dan, op basis van uw kenteken, dat u beschikt over een geldig parkeerproduct.

Ja, 14 dagen voordat uw parkeerproduct eindigt ontvangt u per e-mail een reminder dat u uw parkeerproduct kunt verlengen.

Nee, om iedereen voldoende tijd te geven voor het aanvragen van het nieuwe digitale parkeerproduct hanteren wij een overgangsperiode.

  • Abonnementhouders die parkeren in een garage hebben tot 1 februari 2022 de mogelijkheid om een nieuwe digitale parkeervergunning aan te vragen. Vanaf 1 februari is het bestaande parkeerabonnement van de garage niet meer geldig.
  • Vergunninghouders die parkeren op straat hebben tot 1 maart 2022 de mogelijkheid om een nieuwe digitale parkeervergunning aan te vragen. Vanaf 1 maart 2022 is de parkeervergunning uit 2021 niet meer geldig.

Nee, voor bestaande bundelhouders wijzigt er niets. Zij kunnen met hun bestaande bundel blijven parkeren in de garage. Nieuwe werknemers uit de binnenstad dienen wel de bundel aan te vragen via het digitale loket.

Nee, een gehandicaptenparkeerkaart is een Europees parkeerproduct en kan niet worden gedigitaliseerd.

Het is als bewoner mogelijk om maximaal 2 kentekens te koppelen aan 1 vergunning. Deze voertuigen dienen wel op naam van de aanvrager te staan. Maak je gebruik van meer voertuigen vanwege werkzaamheden? Dan kijken wij samen met u of wij hier maatwerk voor kunnen toepassen. Neem in dit geval contact op met parkeerbeheer via parkeerbeheer@weert.nl of 0495 575 000.

De mantelzorgparkeervergunning blijft hetzelfde. Deze wordt verstrekt aan de persoon die mantelzorg nodig heeft. Het is mogelijk om maximaal 5 kentekens van voertuigen van mantelzorgers te koppelen aan 1 vergunning. Daarbij kan maar één kenteken gelijktijdig worden gebruikt om te parkeren met de vergunning. Via de portal geeft u of de mantelzorger aan welk voertuig gebruik maakt van de vergunning.

De voorwaarden voor een mantelzorgparkeervergunning blijven zoals deze nu ook zijn. Namelijk dat alleen mantelzorgers die zorg verlenen aan de zorgvrager kunnen parkeren met de mantelzorgparkeervergunning. Het gaat hier om mantelzorgers met een persoonlijke band: partner, ouder, kind, kleinkind, familie of vriend(in). De mantelzorgvergunning mag dus niet worden ingezet voor beroepsmatige zorg (bijvoorbeeld thuiszorg). In dit geval is het bedrijf dat de thuiszorg levert zelf verantwoordelijk voor een parkeervergunning. 

Hierboven wordt een Youtube-video getoond. U kunt deze video ook via de website van Youtube bekijken.

[Muziek]

Steeds meer zaken regelen we voortaan online. Gemeente Weert opent daarom het digitale Parkeerloket.
Via het Parkeerloket kunt u parkeervergunningen en -abonnementen aanvragen, bekijken of wijzigen.
Dit betekent dat de papieren parkeervergunningen vervallen.
U hoeft voor het aanvragen of wijzigen dus niet meer naar het stadhuis te komen.
Alles gebeurt digitaal...
...zo ook de controle door handhaving.
Als gemeente Weert willen we het voor iedereen zo makkelijk mogelijk maken.
Lukt het aan de hand aangeboden informatie niet om in het parkeerloket in te loggen?
Kom dan naar de inloopmomenten in het stadhuis.
Een van onze parkeermedewerkers doorloopt dan samen me u de stappen.
Samen lukt het altijd.

Wilt u meer informatie?
Ga dan naar www.weert.nl/parkeren of bel 0495 575 000.
 
[Muziek]
Deze site gebruikt cookies. Info / uitzetten